افسردگی دو قطبی
روانشناسی،مشاوره و راهنمایی
مشاوره در زمینه های:تشخیص اختلالات روانی،ازدواج،تحصیل،خانواده،فردی و....

اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی

در بعضی افراد،دوره های افسردگی به تناوب جای خود را به دوره های خوشحالی مفرط و کژکاری رفتاری موسوم به مانی می دهند. این گونه افراد نوعی بیماری افسردگی به نام اختلال دوقطبی یا افسردگی شیداییدارند.این بیماری می تواند به بیش فعالی،تحریک پذیری و خوداعتمادی افراطی در بیمار منجرشود.بعلاوه،این بیماری می تواند نیروی قضاوت عادی را از بین ببرد و باعث بروز رفتار جسورانه و بی پروا بشود.برای نمونه،احساس شکست ناپذیر بودن و ولخرجی مفرط همگی نشانه های مانی یا شیدایی هستند.

افسردگی دوقطبی نیز،مانند افسردگی عمده،می تواند خطرناک باشد.در مرحله افسردگی این بیماری، ذهن بیمار مملو از افکار خودکشی می شود.در دوره مانی این بیماری،ممکن است قضاوت صحیح مختل بشود و بیمار،آسیب ناشی از اعمال خود را متوجه نشود.برای نمونه،ممکن است شما حسابی قرض بالا بیاورید و از لحاظ جنسی بی بند و بار بشوید.در بعضی موارد ممکن است افراد مبتلا به مانی ارتباط خود با واقعیت را از دست بدهند  دوره های افسردگی دوقطبی متغیرند.در بسیاری موارد،بیماری با افسردگی شروع می شود.افسردگی ممکن است در عرض چند روز،چند هفته یا چند ماه جای خود را به مانی بدهد.ممکن است بعضی بیماران در بین دوره های افسردگی و مانی خلق عادی داشته باشند،برخی ممکن است چند دوره متوالی افسردگی یا مانی داشته باشند.برخی کسانی که به افسردگی دوقطبی مبتلا هستند دوره های مکرر افسردگی را تجربه می کنند و فقط گاه به گاه دوره هایی از مانی خفیف را نشان می دهند.پاره ای به طور مکرر مانی دارند و به ندرت افسردگی را تجربه می کنند. 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری هفتم www.pichak.net كليك كنيد

نشانه های مانی

در نگاه اول ممکن است مانی به حالت مثبت ذهن مشابه باشد.نشانه های آن عبارتند از خلق فوق العاده شاد،حس داشتن ذهنی پر از اندیشه و اینکه شخص احساس کند از نظر استعداد و جذابیت بی همتاست.اما در مانی،این احساسات مثبت به رفتاری نامناسب یا زیانبار منجر می شوند.در مانی بسیار شدید،ممکن است بیمار بر این باور باشد که قوانین فیزیکی همگانی شامل حال او نمی شود.اگر لازم باشد با عجله به جایی برود،می تواند در جهت خلاف ترافیک رانندگی کند بدون آنکه آسیبی به او برسد.

مانی به همه جنبه های زندگی بیمار شدت می بخشد.این اشتیاق و التهاب چیزی بیشتر از یک احساس است.احتمال دارد بیمار از حد معمول فعالتر باشد،روزانه ۱۶ساعت کار کند،هر شب به باشگاههای رقص برود و باقی شبانه روز را به نقاشی کردن بپردازد.همراه با پیشروی مانی،خلق بیمار وحشی تر و پیش بینی ناپذیرتر می شود.نشاط مفرط ممکن است به تحریک پذیری منجر شود.هر نوع سرخوردگی غیر قابل تحمل می شود.عصبانیتهای زیاد بیمار ممکن است دیگران را به وحشت بیندازد.ممکن است بیمار غرق در خشم شود،به خصوص هنگامی که دیگران تلاش می کنند جلوی رفتار او را بگیرند یا خواستهای اجتماعی مفرط وی را با نامهربانی وخشونت رد کنند

.                                                               منبع : راهنمای عملی درمان افسردگی/ ترجمه : مهدی گنجی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





21 آبان 1389برچسب:, :: 1:24 :: نويسنده : ابوذر

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. امیدوارم که از مطالب کمال استفاده رو ببرید.به شما بازدیدکننده عزیز پیشنهاد میکنم مطالب گذشته موجود در آرشیو رو هم حتما مطالعه کنید. منتظر نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما هستم. باتشکر
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 30
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 42
بازدید کل : 233562
تعداد مطالب : 98
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1